Jumaat, 7 Januari 2011

EPISOD 5 - Salahkah Aku Berterus Terang....

7/1/2011, 12:13am - lokasi dlm bilik anak...


salam, baru je balik dari buat MAKSIAT.. hehehe mmg statement maut ini kali.cuma, salahkah aku berterus-terang kepada kalian. ini lah persoalanya dan sedikit sebanyak ingin aku luahkan dengan cara dan kaedah aku.. poyo jer kan..

kawan2, untuk berterus-terang kita perlukan satu KEBERANIAN yang cukup luar biasa. bukan bermaksud membuka pekung di dada.. tapi kita berusaha untuk JUJUR. dan untuk berdepan dengan KEBENARAN  pula kita perlukan satu KEKUATAN. semmgnya "benda" yang BENAR ni selalunya SAKIT.. sakitnya sukar utk di MENGERTI kan... aku sendiri pernah merasai KESAKITAN ini... masa tu hanya TUHAN sahaja yang tahu.

untuk, bercakap benda yang benar ni pun sakit, silap cakap kang dia pula sakit... bila tak cakap, KITA pulak sakit.. ni lah sering berlaku bila nak BERTERUS TERANG takut pula manyakitkan hati orang.. sedangkan KEBENARAN itu adalah untuk kebaikan bersama. aku tak tahulah, kenapa seringkali di salah tafsirkan dengan apa yang ingin aku sampaikan. sedangkan itu adalah untuk kebaikan KAMU juga... dan bukan untuk aku sahaja....
belajar, tolonglah belajar untuk menerima KEBENARAN itu.. dengan inilah kita semua boleh BERSATU dengan AMAN.. seringkali kita memendam perasaan semata-mata nk jaga hati pihak yang lain. sedangkan hati sendiri SAKIT ya amat.. 


aku, cukup menyampah dengan politik melayu yang depan ckp lain belakang pulak lain cakap. sebelum memulakan sesuatau bukan kemain memperlihatkan JANJI-JANJI YANG INDAH.. cukup serik aku bila terlibat dengan "FAMILY BUSINESS NI"... bila sorang dh mula pandai, dia ingat dia tahu semua.. dia fikir ni MAK BAPAK dia punya kompeni, suka-suka hati dia nk pasang SPY SANA SPY SINI.. sudahnya sapa yang RUGI... KORANG la jugak.. letak menantu kesayangan SPESIS minah karan.. BARU SETAHUN jagung dah gatal nk beranak... hoi kau pandang lah cermin MAK BAPAK kau tu.. tgk diri kau tu.. sekolah pun tak tinggi nk berlagak mcm PUTERI... cit porahhhh.. ni lah melayu bangsat,,,



TU DIA, aku dah luahkan isi hati aku. pada aku, sememangnya aku tak rugi apa pun. PLANING ASAL dah di carca marba kan.. maka aku pun dah cukup-cukup rasa dengan KELUARGA ni... yang TAK BODOH tapi TAK BIJAK... yang TAK KEDEKUT tapi CUKUP BERKIRA. dalam dunia serba moden ini, tak sangka ATTITUDE sebegini masih ada. kalau tidak percayakan orang luar utk jalan BUSINESS KORANG.. baik pelihara aje TOYOL yang ikut arahan...


PERGH, ini kes mmg aku cukup berterus-terang. samaada dorang ni terbaca ke apa ke.. eloklah, sememangnya aku TUJU TEPAT kat muka korang... siapa yang makan cili, sila lah rasa MANISNYA... dunia ini hanya sementara, alim kau kat dunia, belum tentu syurga tempat kamu....

PERCAYA, atau tidak dengan berterus terang ni lah selalunya kita di hukum... sbb nya mereka tidak boleh terima KEBENARAN. semmgnya kebenaran itu MENYIKSA HIDUP DORANG.... kesian kan kan kan kan. pandanglah jauh beb. kowang ni dah lama sangat duduk bawah ketiak yang bila-bila masa akan tersepit dengan bau HAPAK... 

terus, tegak dengan apa yang nk aku sampaikan. berfikirlah SEKALI je bila nk berurusan dengan orang-orang mcm ini. pada aku, orang mcm ni layaknya duduk aje jadi JAGA SEKOLAH.. yang dah ada JADUAL harian utk jalankan tugas.. tak payah la bercita-cita nk berniaga.. mmg layak korang alami kerugian disebabkan SIKAP DALAM DIRI KORANG..


MATLAMAT, utk penuhkan air satu baldi.. jalan yang paling cepat.. BUKA PAIP LAJU-LAJU... bila nk penuh kita cepat2 tutup.. jangan pulak nk JIMAT PUNYA HAL, di bukaknya paip tu kecik dan halus... tujuannya supaya tidak melimpah... tgh kusyuk tggu air penuh, SI KULI ni tertidur,,, dlm tak sedar AIR DAH PENUH DAN MELIMPAH RUAH... siapa yang rugi dan KAEDAH MANA YANG KORANG NK FOLLOWWW..


akhirnya, aku dah rasa lega dengan apa yang aku BEBELkan ni. sgt2 lega.. terima kasih ALLAH.. bukan orang yang berdoa aje di berikan hidayah.. YANG sedang buat maksiatpun ada JUGA DI BUKA KAN PINTU HATINYA... dan, aku percaya apapun yang kita lakukan haruslah JUJUR,, kejujuran itu bukan hanya pada perbuatan. tapi PLAN C yang kita sediakan... biar mereka tidak tahu.. tapi kita tahu apa yg baik utk diri..


AKU, cukup berasa senang hati dengan sikap BERTERUS TERANG aku ni... samaada KAU nk terima atau tidak.. atau nk SALAHkan aku.. itu HAK kau.. tapi aku pun ADA HAK UTK BERSUARA..... 

terima kasih...

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan