Khamis, 6 Januari 2011

EPISOD 4 - Jalan Sesak Manusia SASAK.... aku SANTAI

5/1/2011, jam 8:08am.. lokasi masih di rumah..



salam pagi, apa pulak bebelan ini hari yer. mcm banyak yang nk di cerita dan di kongsi bersama.. cuaca pagi ini masih hujan renyai2 dgn kesejukan yang sgt BEST.. mak aii, cemana bleh terkeluar lagu "DIK" nanyian lagu WALI BEND. indon pun indon lah, janji SODAP..


seawal, jam 6.15am aku dh bangun utk meneruskan tugas sebagai EXECUTIVE DRIVER kepada TUAN KIMIE dan TUAN HARIS. sbb mereka awal2 dah pesan minta hantar mereka ni ke sekolah, hu la la sekali kena bangun pagi daaaaa... gedebak gedebuk dgn suasana meribut yg di ujudkan oleh anak-anak dlm umah, bikin aku bingit telinga..



jam 7.00am, aku dh ready dlm kereta smbil mendengar berita-berita semasa, tertangkap dan tertarik aku ttg lapuran KESESAKAN LALU LINTAS di beberapa tempat yang pada aku sememangnya sejak dari dulu lagi.. berkata dlm hati aku "owh, ta sggup aku utk hadapi semua itu lagi"... bila di buat "CALCULATION" semula sebenarnya TERLAMPAU BANYAK KERUGIAN....

jam 7.05am, bang!! bunyi pintu dah ditutup. terperehanjat aku dibuatnya. "yah jalan".. pergh tuan-tuan besar dah siap rupanya. dgn muka "macho" aku yg masih tak mandi lagi dgn pakai kain semalam lagi. hehehe aku pun pulas stereng tekan minyak pasang lampu pasang viper terus menuju ke sekolah anak aku..


bila, tiba je simpang nk ke jalan reko.. mak ai DAH JEM apapasal ni.. tak pernah2 mcm ni pun sebelum ni. aduyai mau kelambat lagi la jawabnya.. kena pecat aku dgn BOS aku ni kang. tapi apa nk buatkan, perjalanan harus diteruskan juga... terfikir balik aku apa yang aku katakan tadi "tak sanggup aku" nk redah JEM ni... banyak buang masa dan bahan bakar.. mood pun bleh kacau dgn sumpah seranah bila tgk ada pemandu yang BANGANG...

dalam, terhenjut-henjut aku redah SESAK ni.. bermcm-mcm perangai manusia lain yang aku lihat. yang selalu jadi tumpuan aku bila ada je si mangkok hayun fikir ni MAK BAPAK DIA PUNYA JALAN.. dia jea yang bayar CUKAI JALAN... langsung tak ada sikap KESOPANAN dan KESUSILAAN mcm aku ni ha... rilex aje, smbil dh TERTELAN KARIPAP anak aku... ahakssss. ni lah manusia yang sibuk dengan urusan harian,, setiap hari akan mengulangi perkara yang sama... sesak jem sesak jem terkejor sana sini NAK KEJAR MASA...


masa, samaada kita ni kaya ke miskin ke cacat ke apa segala mcmlah... setiap kita ni di bagi masa SAMA ADIL.. 24JAM 1HARI.. tak tahulah kalau ada yang masa mereka 25 JAM 1 HARI.... ada orang yang selalu bagi alasan "masa aku tak cukup lah"... belum sempat sebab tak ada masa... he he he nk tergelak aku.. bukan maksud aku sinis... manusia mcm ni pada aku hanya pandai BAGI ALASAN...


aik. dh smpi sekolah aku, tgk jam dah 7.18am kira handal la aku kan. dlm beberapa minit aje aku dh smpi sekolah. tapi, ada satu hal lagi yang buat AKU NK SEMAK kan kepala aku ni. adalah HAMBA ALLAH ni parking kereta di simpang jalan dan mengakibatkan aku dan beberapa mak bapak yang lain SANGKUT MELEKAT... masa ni lah sumpah seranah aku dengan segala HON kereta bunyi... ni belum HON BAS SEKOLAH lagi.. yang pada aku dh mengeluarkan LAGU METALLICA... ahaks bleh lagi aku tersenyum melihat gelagat manusia...


10 minit, aku sangkut melekat ni... sedang aku melayan hon-hon kereta lain yang dah HIGH dgn sebuah NISSAN FRONTIER parking ikut suka hati bodoh dia.. namun aku sabar lagi ni.. nk tgk MAHKLUK ASING jenis apa yang punya angkara ni. tak lama kemudian, adalah sorang mahkluk ni dgn KETAYAP PUTIHm berjalan dengan slumber nya menuju ke FRONTIER tu..


CELAKA, haram jadah punya manusia BAPAK sapa la tu. hoi bahalol kau ni tau tak BUDI BAHASA, apasalahnya angkat tangan dan tunjukkan rasa bersalah ker apaker.. ni tidak dgn muka cibai ketayap masih setia diatas kepala. aduyai, sabar jer la aku. dah la menunjjukan ciri-ciri seorang yang WARAK gayanya... tapi SIKAP mcm apa ntah.. dah malas nk aku layan. bukan sorang dua aku jumpa SPESIS ni... dah terlalu ramai aku tgk pakaian mengalahkan ULAMA tapi perangai mcm SIAL..

ARGHH, sudahlah... baik aku pk menda lain. maka dgn hati yg sikit panas aku pun balik lah umah. nak kemana lagi kan... dah mmg aku ni duk umah jer. dalam perjalanan balik jam dah menunjukkan tepat jam 8.00am.. aku mengulangi semula apa yang aku ckp dlm hati "tak sanggup aku hidup meredah sesak ni"... BUANG MASA aku jer..


yer la kan,, kalau dah sehari sangkut atas jalan 3 JAM... MAKA setahun kita dah SPEND kan masa tu 1,095 JAM, bersamaaan 45.63 HARI.. pergh korang pikirlah sendiri. dalam setahun tu sebulan setengah kita buang masa kat jem tu... eeeiiiiii BAZIR nya..

ok gang, apa yang nk aku sampaikan sebenarnya... KESESAKAN LALULINTAS ni dah banyak buang MASA, MOOD,LIFE dan mcm2 lagi lah. sedangkan KITA ni boleh buat sesuatu yang lebih manfaat. kita boleh CUBA sesuatu yang lebih baik... carilah dan percayalah.. MASIH ADA MASA utk kita lakukan sesuatu YANG BERANI... tapi kalau dah selesa, TERUSKAN LAH... hehehehe


dengan, SESAK ni lah manusia bukan sekadar hilang masa, malahan HILANG JUGA PERTIMBANGAN dan KAWALAN DIRI.. tu yg muka cepat tua dan jiwa dah mati hinggakan dah tak pernah terfikir nak cari sesuatu CHOICE yang lain...

maka, aku rasa amat bertuah dengan apa yang aku alami sekarang ni. tak perlu aku nk terkejor sana sini.. aku boleh BUAT APA SAHAJA ikut suka aku utk isi masa tua dgn aktiviti SERVIS, SAMPLING dan SALES... ahaks tu lah BISNES.. yesss HOME BASED BUSINESS... terima kasih pada ALLAH.. yang berikan aku sesuatu yang sgt2 aku suka dan minat..


BAIKlah.. dh tiba masa aku nak mandi dan pergi pekena nasik lemak kak nah di depan taman sana... pergh dia punya sambal sotong dia... mantopppp broooooooooo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan