Khamis, 20 Januari 2011

AKU SI PENTERNAK AYAM...

21/1/2011. jam 1.29am, lokasi rumah

tgh bg ucapan kepada peneroka felda ttg ternakan ayam
salam pagi teman-teman, ntah napa mata aku tak bleh nak lelap lagi... banyak menda yang bermain dlm kepala hotak aku ni haaa.... sedang sibuk aku PROMOT KOPI di sup ali power, tiba-tiba terima panggilan dari orang yang sangat-sangat aku rindukan.... bila hp aku VIBRATE je terus aku tgk nama "WAK JAFOR".. ohhh amat teruja aku nk jawab...

doa untuk kejayaan
wak jafor, satu nama yg cukup aku segani... dengan geng2 nya wak mingan, wak sahak, wak mael, wak seron, wak piyai, wak pie, wak baharin dan ada beberapa nama lagi PENEROKA FELDA AIR TAWAR 2.. lambut je salam yang di berikan "salam ejonnnn".. hahahaha masih melekat jawa asli dari wak jafar.. aku cukup happy dengan mereka ni.... terlampau banyak kisah, banyak sejarah, suka-duka... dah aku anggap mereka semua ni mcm ahli keluarga aku sendiri....

smbut besday kat DESARU

2008, itu tahun aku NETAP di kota tinggi.. dalam dua tahun aku merantau di sana tinggalkan ANAK BINI semata-mata utk mencari secupak rezeki.. tika itu aku, rahim, amy dan GARY adalah rakan kongsi yang menubuhkan syarikat GLOBAL POULTRY SDN BHD.. dimana, dengan KEPAKARAN aku dpt kontrak bersama dengan AYAMAS CORPORATION untuk ternak ayam dengan KAPASITI 500 RIBU EKOR.. pergh handal tak handal masa tu... siapa yang bleh bikin itu mcm... TAPI AKU GAGAL.... mcm mana aku GAGAL, itu kisah aku ceritakan kemudian yer...... cuma nk bagi hint... BUKAN SILAP AKO...

PINTU MASUK REBAN - FELDA PAPAN TIMUR

balik semula, dari perbualan aku dgn wak jafar dan wak mingan jam 10 malam tadi... mereka masih lagi mengingati aku.. usia mereka semuanya dh TUA-TUA.. smpi kan aku gelar mereka ni team "PORTUGAL" Persatuan Orang-orang Tua Gatal... HAHAHAHAHAHA melalak wak-wak semua ketawa di REBAN AYAM AIR TAWA 2.. yng memnpunyai kapasiti 50 RIBU EKOR... pergh ni cerita DEDOR semuanya.. main ribu-ribu beb... rindu aku pada mereka semua ni.. dilayannya aku mcm anak sendiri... aku dh mcm orang ASLI.. mana2 jer aku nk tidur kat rumah mereka tak ada masalah.. tapi selalunya aku tidur rumah wak mingan.. hehehe sebabnya.. LAUK PAUK semuanya enak2 belaka... sama juga dengan WAK DAUD di FELDA KLEDANG.... mmg handal mereka jadi tukang masak... wak mael.. tukang urut.. habis berbirat badan aku asyik kena TOREH dengan tangan kematu dia......


aku, sendiri tidak sedar dah 4 tahun aku tak jengok mereka... sekadar bertanya khabar sesekali melaui CALL.. kalau SMS jgn harap lah. sekali dorang hntr sms JAWI.. gagap aku nk baca.. wak-wak semua, sebenarnya anak mu ini sedang berusaha utk meneruskan MATLAMAT dan IMPIAN yang terbantut.. aku masih lagi ada KONTRAK dengan AYAMAS.. cuma MODAL yang masih jadi halangan.. percayalah WAK, aku akan kembali untuk TERNAK AYAM semula... cukup jea modal.. kita semua akan meneruskan IMPIAN YANG TERBANTUT tu.. kita boleh buat wak.. mesti boleh...


cukup, mmg cukup seronok ternak ayam ni,, mmg jiwa aku di situ.. kerja JERIH pun tapi aku mmg minat dan dah serasi dengan karenah-karenah ayam.. tidak melibatkan POLITIK ORANG. dunia aku hanya ayam ayam ayam... hehehehe... x ada aku nk pening masalah orang, x ada aku nk pening dgn ragam manusia, x ada aku nk fikirkan hal0hal remeh... bila duduk ajer dlm indutri ni... semuanya dah TERATUR.. secara OTOMATIK nya kita tahu kemana nk meletakkan diri kita.. ANDA 1 JUTA ekor aku punya target... setiap ekor berikan ako 10sen sahaja nett profit.. setahun aku punya KAEDAH bleh cecah 7 PUSINGAN setahun,,, GILA TAK?? mana yg pernah terlibat mungkin tak percaya.. sbb yg paling bagus pun dorang bleh buat 5 PUSINGAN.. tapi aku 7 PUSINGAN.... sbb tu AYAMAS cukup jaga AKU.... insyaALLAH.


siakap 3 kilo sg lebam
mkn seafood kat sg rengit

TUHAN, itu maha mengetahui,, sbb apa yang berlaku semuanya atas kehendaknya.. walaupun hanya 2 TAHUN aku terlibat dlm industri ayam ni.. namun ILMU yang aku perolehi dari TUAN RADI, HAJI RAZAK, WAK MINGAN dan segalanya... membuatkan aku cukup ARIF ttg ayam ni... cukup2 arif..... percayalah akan aku lakukan lagi nanti... seringkali aku berdoa mohon pada ALLAH, ketemukan aku 1 jalan utk aku perolehi modal.. itu aje yang aku mohon.. bukan aku mohon utk jadi KAYA-RAYA.. sememangnya apa yang aku ceburi ni nanti akan berikan aku banyak manfaat..... serius..

connie, rahim, GARY... partner

yang aku sedih, segala rekod dan gambar yang aku simpan semuanya HILANG.. apa yang aku simpan dalan pendrive hancurrrr... sedeh.. apa yang ada hanya sedikit jer saki-baki gmbr yang ada.... gmbr aku bersama keluarga AIR TAWAR 2 semuanya hilang... arrghhhhhhhhhhhhhh tensen tensen.... bila wak jafar dan wak mingan call aku tadi, bertambah kuat keinginan aku untuk BUAT SEMULA BISNES TERNAK AYAM NI... aku tinggalkan keluarga aku di sini.. hingga lah alya usianya 3 tahun.... sesekali merek aku bawak ke raban ayam dan lihat sendiri apa yang aku USAHAKAN.. mmg indah masa tu.. sgt2 indah... aku dh tak fikirkan benda lain.... tapi.. tuhan tahu apa yang terbaik utk aku.. terima kasih ALLAH..

2008

apa yang nak aku kongsikan di sini.. adalah utk luahan hati jer.. sbb memory ketika ini tgh feel dengan hiruk pikuk anak2 ayam.. masih terngiang-ngiang aku.. dan aku cukup SEBATI dengan cara hidup orang-orang kampung.. khususnya keluarga air tawar 2.. kisah hidup mereka yang cukup-cukup malang.. di himpit kesusahan.. namun hingga kini mereka masih lagi BERJUANG... aku doakan mereka semua ni di berikan peluang kedua.. dan aku sendiri menginginkan satu KEAJAIBAN utk LAKSANAKAN CITA-CITA AKU.. I JUTA EKOR AYAM DALAM MASA 10 TAHUN....

BANGLO AKU NGINAP

BANYAK, kenangan aku di KOTA TINGGI.. apa pun yang palin penting.. sesusah mana pun hidup.. percayalah JALAN KELUAR tetap ada.. kalau hari ini kita bertemu KEGAGALAN.. maka esok adalah HARI KEMENANGAN... sabarlah.. tunggulah usahalah.... insyaALLAH akan tercapai impian ako... utk ADA reban kapasiti 1 JUTA EKOR.........






Tiada ulasan:

Catat Ulasan