Isnin, 3 Januari 2011

EPISOD 2 - Gigit Jari dan Gigit Kuku

3/1/2011 - jam 10.09pm, lokasi rumah ngadap tv.....



bertemu kita lagi dengan kisah-kisah bebelan aku. hari ini mmg hari yg betul-betul ribut, mana tak ributnya hari pertama sekolah di buka. wife aku ambil cuti dan aku TAK PAYAH ambil cuti. sbb nya dah mmg aku cuti selama-lamanya. pergh gempak jer bunyinya kan.. berlagak la tu kan kan kan.
ok, ini hari seawal jam 6.15 dah SODAR, wife aku sibuk kejutkan anak-anak utk bersiap kesekolah. mcm biasalah KAUM ADAM ni pemerhati yg setia masih berselimut menunggu anak-anak dgn aktiviti yang mcm ada REMOTE. x payah bagi arahan tapi mesin berjalan. zup zap zup zap dah siap... sebelum tu aku tertangkap perbualan wife aku dgn si kecik (alya) yg pertama kali masuk tadika usia baru 5 tahun...



sebelum ni alya cuku LIAT nk bangun, tapi ini kali dia bleh bangun dgn gaya tersendiri sambil dia tgk luar masih gelap.. dia tanya " ehh kita sekolah malam yer yahhh"... hahahaha lawak lawak lawak... dgn abg2 dia pun sambung, hah malam jalan tak jem dan tak panas... pinga2 aku.. 


ok, langkah seterusnya aku pun ZUP ZAP ZUP ZAP.. dh ready dlm kreta utk terbangkan MOVE aku ke haluan dan destinasi. aku tgk jam dah 7.15.. kira ok lah bukan jauh sgt pun. x perlu nk SPEED 240 km/h. satu kereta penuh angkut hero2 dan puteri cilik ke sekolah jalan dua di bandar baru bangi.... yang KIMI anak sulung kat belakang dah bebel.. ni mau lambat lah cikgu marah la apa lahhh,, sebijik mcm aku dulu... hahahaha



sampai sekolah, berlari hero aku ke kelas dan ada perhimpunan. aku masih lagi MAMAI dgn kalibut suasana yang begitu sibuk mcm nak runtuh jalan raya ni. aku tgk mak bapak dorang smuanya SMART-SMART dgn pakaian pejabat.. aku ni jea yang terlebih santai mcm nak masuk HARD ROCK CAFE.. hehehehe salah tempat kot.  dgr dari jauh sambil aku berjalan mcm ada arahan berdiri tegak nyanyi lagu NEGARA KU... apa lagi dgn spontan aku berlari-lari anak nk ikut join dengan mereka semua... 
kira, sempat lah aku amik posisi tegak sambil mengadap bendera ready nak di naikkan... aku pun ikut nyanyi dlm hati mulut kumat kumit mcm TOK BOMOH baca SAJAK. dan waktu tu lah ingat aku masa jadi KETUA PENGAWAS sekolah rendah.. hehehehe ckp apa ajer lain ikut tanpa BANTAHAN.. sedang sedap aku alunkan lagu negara ku.. terpandang aku satu batang tubuh berdiri tegak mcm pokok... MAKKK AIIIIII anak aku KIMI rupanya jadi KOMANDAN sekolah... heheheheh nk tergelak aku tgk PERUT dia kedepan.. nasib aku kempis sikit dari dia... TABIKKKKKK KIMI...

habis, bila dh habis lagu tu.. aku cari port la nk duduk sementara wife aku uruskan beli buku2 yang masih x cukup lagi..... ok baek punya PORT kat tepi tandas jalan pintu masuk sekolah ada kerusi panjang dan redup bawah pokok.... aku kasi isyarat kat wife aku nk lepak situ. aku lah MANUSIA yang pertama labuh kan pungkok kat kerusi tu... bijak nya aku kan kan kan..

sedang, masa ni lah mata PLAYBOY aku memerhatikan gelagat ibu bapa lain yang mmg aku npk TOKOH ke ibu bapaan mereka. anak-anak mereka pasti bangga dengan mereka yang berpakain cantik, gaya korporat, tali leher perghhh berkaler2, baju kilat sana kilat sini, kasut jgn ckp laaa.... mmg GAYA XCLUSIV.. huhuhu... mau GIGIT JARI aku tgk mereka dgn gaya mereka.... jalan pun laju mcm terkejar sana terkejar sini....

tapi, aku ni ha duduk kat kerusi mcm org tak ada kepentingan... tgk kiri kanan aku sorang jer duduk kat kerusi ni.. terasa mcm duduk di dunia yang terasing.. ketika itu dlm hati HANYA TUHAN aje yang tahu. namun aku cuba memujuk hati ini.. nk tgk apa KEKURANGAN aku. masa ni lah aku secara spontan GIGIT KUKU mencari jawapan...

setelah, ku belek, ku tilik, ku renung, ku lihat, ku pandang, ku congak... rupanya ALLAH telah berikan aku SATU LIFE yang cukup2 bagus.. tidak pada pakaian, tidak pada kerjaya... tapi pada BISNES... yer bisnes yg aku buat dari rumah.. MASA AKU YANG PUNYA... aku x ada rutin harian, x ada BOSS, x ada staff, x ada mcm2 lah mcm mereka2 tadi... terkejar sana sini mcm nk kejar setan.. aku masih SANTAI memerhati gelagat orang... masih senyum tgk kanak-kanak sekolah terkejor sana... aku boleh perhatikan dari jauh gelagat anak2 aku... sedangkan MEREKA TADI dah hilang kemana ntah.... terkial-kial anak mereka 



yer la kan, aku dah ada satu HIDUP yang bagus walaupun belum sempurna dari segi dunia. buat apa aku nk ikut orang kan kan kan... sedangkan aku lebih bagus dari mereka.... maka apa yang aku GIGIT JARI n GIGIT KUKU tadi rupanya ALLAH nk sedarkan aku... yang mereka ni TAK ADA PELUANG nk GIGIT JARI n GIGIT KUKU mcm aku....



kesimpulannya, apa yang nk aku KONGSIKAN... sebenarnya kita ni dah ada kelebihan masing-masing.. apa yang kita ada sekarang adalah  yang terbaik kita ada.. MASA adalah satu benda yang sukar utk di perolehi..... tidak semua orang boleh dapat MASA YANG BERKUALITY.. hidup yang tanpa ada SESIAPA yang bagi arahan.. SYUKUR LAH APA YANG ADA.... baru mintak apak yang tak ada.. 



baiklah, fasa seterusnya nanti aku nk cerita perihal anak aku si ALYA punya ragam di UNIVERSITY TADIKA dia..... nanti kita sambung HOKAY......






Tiada ulasan:

Catat Ulasan