Selasa, 4 Januari 2011

EPISOD 3 - Lupa Diri Hilang Ingatan

4/1/2011, jam 6:18pm lokasi UMAH LAAA...



salam, seperti biasa ada aje cerita-cerita yang aku bk ceritalah.. nak baca-bacalah.. tak nak baca pun tak apa lah. hehehe ni pun tgh lagu UKIRAN JIWA.. dan di iringi dentuman kilat sabung menyabung. oh sedapnya kalau dapat tidur ni...

 
ok, utk ini seringkali kita ni bukan saja LUPA DIRI.. malahan HILANG INGATAN apabila smpi satu tahap yang kita OUT OF CONTROL. sesiapa pun pasti akan alami menda ni. baik dia orang biasa, orang luar biasa, encik, puan, tuan, DOKTOR, haji, imam dan sesiapa sahajalah yang ada ORGAN HATI DAN OTAK... kira bahasa yang mudah, mereka yang ada AKAL la.

sering kali, kita ni atau diri saya ni LUPA DIRI apabila berdepan dengan sesuatu perkara. contohnya bila DUIT MELAMBAK ATAS MEJA, dpt CHEQUE BERIBU, wanita cantik DEPAN MATA, lelaki MACHO depan hidung, ORANG KAYA nk tabur duit, ORANG BODOH tak tahu apa, ORANG  TERLEBIH PANDAI tunjuk lagak. maka KITA ni lupa yang kita ni kat mana. ASAL KITA kat mana.. dah jadi mcm ORANG HILANG INGATAN. 



kenapa, KENAPA jadi mcm tu yer, contoh nya bila ada doktor ni tanya pesakit, DAH BERAPA LAMA tak dating?? kan kuar tajuk,, ialah doktor ni hilang ingatan sekejap bila tgk pesakit dia ni punya la MANTOP BODY NYA. satu lagi kes, bila haji ni bagi arahan siapa nk duit saya kenalah bagi anak dara dia... tu pun haji yang HILANG INGATAN... dia fikir dgn duit dia boleh beli apa sahaja..



lumrah, selagi adan NAFSU selagi tu lah ada KEHENDAK dan KEINGINAN.. Nafsu ni lah mencorak keperibadian seseorang itu. baik yang muda, tua, separuh tua mcm aku lah ni... bila bab NAFSU ni sentiasa jer ada KETEWASAN bila ILMU, IMAN dan AKAL di belakangkan.. pergh dah jadi mcm USTAZ pulak. tapi, kita renungi maksud saya berdasarkan FAKTA dan BERITA2.. 

ADA, ada juga jenayah yang hebat2 ini dilakukan oleh orang-ORANG yang ada ILMU. ada DARJAT, ada PANGKAT, ada NAMA, ada  TITLE.. mcm mana la mereka boleh "LUPA DIRI dan HILANG INGATAN".. hinggakan kes HARUAN MAKAN ANAK kini dah semakin satu perkara biasa... buang anak dah jadi perkara biasa.. kes rogol pun mcm tu juga.. yang PELIK NYA, mereka ni SEDAR KESALAHAN mereka..



KENAPA, kenapa kejadian LUPA DIRI dan HILANG INGATAN ini berlaku?? 
pada saya, NAFSU adalah salah satu faktor utama. tapi saya percaya ada faktor yang lain. DIDIKAN... yess didikan dari akar umbi yang di lakukan sebelum ini mungkin tidak BETUL.. lihat sahaja pada bangsa CINA.. ambil satu contoh.. kenapa tiada STATISTIK KES ROGOL di kalangan mereka?? sedangkan mereka lagi HEBAT CARA BERPAKAIAN.. hehehehe dorang punya AQIDAH kuat.. tak mcm kita ni, pantang ada yang selak kain jer.. terus JALAN.

aku sendiri pun, kadang2 hilang ingatan jugak... lupa diri jugak.. kenapa lah yea.. hingga saat ini aku berusaha utk menjadi INSAN yang terbaek utk diri sendiri..
ehh, apa aku lalut ini kali.. mybe di sebabkan aku panas hati dengan banyak kejadian kebelakangan ini yang lebih kepada kes penganiyaan sesama sendiri.. HOI manusia, lu ada otak ke tak ada... fikirlah sendiri..



AMAN, ye aku nk aman.. kalau semua org fikirkan keamanan maka KIAMAT la bumi ni kot.. huhuhuhu



KESIMPULAN NYA, jangan la LUPA DIRI dan HILANG INGATAN bila hadapi sesuatu yg melibatkan NAFSU. ni baru dpt duit enam ribu dah lupa diri,, mula2 bukan kemain segala janji2 indah keluar... bila dah dapat dia HILANG INGATAN... kan tak baik mcm tu. kau tu dah la ada TITLE.  duit punya pasal, kau bleh LUPA DIRI,,,

tak kisah, tak kisah la siapa yang aku maksudkan.. namun secara umumnya. bukan orang tak ada ilmu ajer yang harus di persalahkan.. yang berilmu ni LAGI DASYAT dia punya LUPA DIRI dan HILANG INGATAN..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan