Selasa, 18 Januari 2011

EPISOD 7 - Jalan Keluar

18/1/2011, jam 2.13pm lokasi bilik kat rumah la....



salam, apa khabar semua teman-teman... dan seminggu tak aku tgk BLOG ni ha. sibuk dengan URUSAN DUNIA.. dah mcm menteri la pulak. apa pun NAFAS aku masih ada lagi utk meneruskan episod demi episod. mcm biasalah sambil aku membebel ni, aku pasang lagi "antara hujan dan airmata" nyanyian SALEEM.. hehehehe korang carik la sendirik itu SONG...


untuk, ini hari bebelan aku hanya lah sekadar untuk mencari JALAN KELUAR dari kebiasaan. sbb dah penin aku melayan karenah MANUSIA yang tak paham-paham bahasa ni. bila kita ckp lebih-lebih kang, mula la tunjuk CERTIFICATE dorang. yang DEGREE lah, yg BILAL la, yg dah ke MEKAH la dan segala mcm la. konon nk tunjuk mereka ADA TARAF.. ni lah MALAYU yang lupa pada AKAL MEREKA ni nk letak kat sudut mana....


manusia, pada aku SAMA aje... selagi ada RUPA, ada AKAL, ada PERANGAI.. tu lah manusia. cuma yang membezakan hanya GAYA KEHIDUPAN.. tu jer.. tak tau la aku kalau orang kaya ni dia MAKAN BATU setahun sekali... tetapi kenapa masih ada lagi MEREKA-MEREKA ni nk tunjuk BRANDED mereka. weh, pijak la korang dlm dunia yang NYATA.. hidup ini bukan lama mana pun... smpi masa korang masuk dlm jugak.. dan jangan perasan... baik AMALAN kamu di dunia bleh masuk syurga... sbb belum tentu AMALAN itu satu TICKET percuma utk kamu.. percayalah... penagih dadah pun layak masuk syurga... ITU PENDAPAT AKU... korang tak setuju.. itu masalah korang... suka atau tidak ini ako.. hehehehe


jalan, banyak jalan yang di lalui.... tetapi sering kali JALAN KELUAR di carik bila sedang KESESATAN. kenapa SESAT.. ntah... adakalanya SILAP SENDIRI dan adakalanya juga ORANG LAIN YANG SESATKAN KITA... orang mcm ni lah yang patut kita LEMPANG dia atau sumpah dia jadi KATAK PISANG.. tapi kita x ada ilmu nk buat mcm tu. kan kan kan. apa pun aku cuma nak berpesan.. baik kita lakukan sesuatu ikut pada KEPAKARAN kita... jangan ikut kata orang yang kita sendiri tak tahu apa AGENDA dia.. sbb selalunya mereka ni tggu peluang utk carik salah kita... ingat ni tawwwwww


aku, akui memang aku banyak melakukan kesilapan... tapi bukan KECUAIAN yang buat aku jadi begini. aku SILAP manabur di tempat yang sepatutnya... aku SILAP percayakan orang yang sepatutnya.. aku SILAP mengharapkan pada orang yang salah... aku SILAP kenal orang yang bijak.. aku SILAP buat tafsiran tentang WATAK ORANG.... mmg itu lah KESILAPAN aku.. sudahnya mereka-mereka ini telah mengambil KESEMPATAN atas kesilapan-kesilapan aku.... kena la lagiiiiiii....... huhuhuhuhu ya ALLAH aku terima apa jua UJIAN MU.......


namun, aku sungguh bersyukur dengan ALLAH, seringkali di kala aku KESESATAN ada sahaja JALAN KELUAR yang aku temui.. kenapa yer.. aku bukanlah MANUSIA yang berketayap.. yang aku ingat time RAYA jer aku pakai ketayap.... bukan nk riak atau buka pekong di dada... sering kali JALAN KELUAR ni datang ketika aku kesusahan, kesempitan dan pelabagai lagi lahhh. DAN selalunya jalan keluar itu adalah LEBIH BAIK dari apa yang aku alami.. terima kasih ALLAH.... hambamu yang LALAI ini seringkali di berikan JALAN KELUAR... tapi,,, sampai bila nk mcm ni.. esok kalau ALLAH dah tak tolong mcm mana???
38, umur aku tu... syukur masih lagi sihat dan waras akal fikiran aku... dan seringkali aku tertanya-tanya siapa lah yang layak terima ILMU yang aku ada ni... pengalaman yang aku ada akan sia-sia sekiranya tak ada GENERASI sekarang nk teruskan... bukan mudah utk bertemu dengan anak-anak muda yang CREATIF dan TAHAN LASAK..... yang ada sekarang ni pun MANJA sangat.. nk guna HAMMER baru nk bergerak... mcm mana la nk jumpa JALAN KESENANGAN.... adakalanya jalan tu dah tersedia... masih lagi tak tahu nak ikut itu jalan... BEBAI jugak mereka ni....


ini hari, baru aku terfikir.... buat apa kita nk serah nasib pada mereka-mereka ni... kalau mereka2 ni nak menyalahkan aku di atas kegagalan mereka... aggp sahaja "TUHAN PERTEMUKAN AKU UTK BERIKAN BALASAN PADA KORANG"".... dan aku tak tahu apa DOSA-DOSA korang sebelum ni. kadang-kadang aku fikir mcm tu jugak.... kenapa aku di pertemukan dengan mereka-mereka ni.... bukan DUIT dorang yang aku nak.. tapi aku nak lakukan sesuatu yang HEBAT utk mereka.. tapi sebaliknya.. bila mereka dh mula FAHAM SIKIT... mula lah nk tunjuk PANDAI.. akibatnya siapa yang SUSAH.. korang la jugakkk..... time susah ni lah ada JALAN KELUAR utk aku...... terima kasih ALLAH...


baik lah, apa yang nk aku sampaikan sebenarnya..... untuk bertemu JALAN KELUAR jangan di risaukan. sbb perlu ingat kita ADA ALLAH... hanya kepada ALLAH kita MOHON... dan pesan aku jangan korang mintak pada yang lain selain ALLAH... kiranya di timpa kesusahan... pastikan kepada ALLAH kita mengadu dulu... jangan nk mengadu kat mcm2 orang.. itu lah yang aku lakukan sejak dulu.... kalau dah buat SALAH... mohon maaf pada NYA juga.... dan HATI PERLU BERSIH walaupun MULUT BISING.... mmg aku mulut bising tapi hati ada korang tau.... tak tau kan.. itulah RAHSIA AKU DENGAN ALLAH...... mmg aku tak layak nk bicara HAL AGAMA... tapi aku tahu siapa aku.....











Tiada ulasan:

Catat Ulasan