Sabtu, 4 September 2010

APA ADA PADA RAYA..... mmhhhh

salam...

Ini hari sekadar meluahkan isi hati dan berkongsi pandangan peribadi sahaja. ku lihat UMMAT MELAYU kini sibuk dengan OPERASI PERSIAPAN nak nyambut HARI RAYA... apakah ini menjadi WARISAN yang diamalkan sejak dahulu lagi ATAU sekadar hendak melepaskan GERAM setelah berjuang menjalani ibadah puasa.

agak kehairanan aku. kenapa sekarang baru berani nak aku luahkan. persoalan ini sebenarnya dah lama terbuku di benak hati sejak dari bangku sekolah lagi. yer la kan... bila nak raya SEMUANYA nak SERBA-SERBA KEBARUAN... dari sudut pakaian, kenderaan, perhiasan rumah dan segala mcm lah. yang aku lihat ini dah menjadi BUDAYA IKUT-IKUTAN... yer la dah namanya pun PERAYAAN pasti nak MENUNJUKKAN kemeriahan... meriah, riang ria, senyum ketawa... best nya kan... TAPI...

tapi tu lah.. sudahnya PENGISIAN yang sebenarnya mengikut AMALAN ISLAM tidak sepenuhnya... hahaha termasuk aku lah ni.. kenapa ye?? kenapa jadi mcm ni ye?? yang kita tahu raya ni CUKUP BERMAKNA... makna dari segi apa pula?? he he he dah bingung gamaknya...

pada aku.... ada 4 peringkat usia yang menyambut raya atau ramadan.. Kanak2, Remaja, Dewasa, Orang Tua...di peringkat umur ni lah yang sedia maklum dgn CARA tersendiri utk sambut raya. yang kita tahu EMOSI berada di satu sudut yang berbeza. sebab itu lah kalau kita lihat ada orang yang cukup bahagia walaupun tidak ada kemewahan.. begitu pula sebaliknya....

siapa x pernah lalui zaman KANAK2... aku cukup terkenang zaman yang penuh NOSTALGIA... apatah lagi berada di KAMPUNG HALAMAN.. cukup feel dgn suasana ketika itu.. SEKARANG?? tgk lah... kanak2 dah x mcm dulu... mereka dah di sogok dgn DUNIA ALAF BARU... zaman WIFI la katakan.. hahaha.. hinggakan kat tgn dorang melekat GADGET yg jadi teman setia mereka.....

mcm mana pula ZAMAN REMAJA... zaman aku dulu sibuk dgn AWEK... hahah habis kuat pun KFC, mcDONALD, REX n ODEON... hua hua hua... masa tu masih belum ada GPRS la apa laaaaa... yg ada ATUR dan PUBLIC PHONE... kena pulak dah masuk COIN x leh guna.. duit kena telan.. apa lagi PRANGGG terajang binatang tu....

DEWASA,,, erkkk aku ni dah dewasa la yer.... hehehe dah separuh abad.. perghhhh dalam x diam x sedar cepatnya masa berlalu.... yang aku tahu.. AKU SIBUK dengan persiapan ANAK2... sudahnya utk diri sendiri adala sikit... ok la kan.. yang had lepas tu bleh guna lagi,,, kira ok laa.. maknanya badan aku MAINTAIN beb....

ORANG TUA.... golongan ini aku belum merasai... tapi aku masih ada IBU DAN AYAH yang dah berusia.. mereka kini BAHAGIA dengan karenah dan kaletah cucu-cucunya.....

ADUYAI.... ada pulak yng menyibukkan aku tika ini.... kang SAMBUNG LA yerrr

Tiada ulasan:

Catat Ulasan