Selasa, 7 September 2010

HIDUP TAK PERLU BERSEDIH

salam teman semua...

kala ini jam hampir menjejaki jam 12 tgh malam. pikiran masih terawang-awang mengingati kisah-kisah silam. mmg benar kata orang JANGAN DI KENANG PERISTIWA LAMA.. namun pada ako, x salah kita "flash back" utk MENGimprove diri kita.

ntah kenapa saban hari aku selalu sangat teringat kisah yang menyedihkan dalam hidup aku. namun bukan bermaksud utk menagih simpati. cuma nak berkongsi tentang sebuah kehidupan yang DI CORAK dengan pelbagai warna-warna ABSTRAK. ini bukan kisah sedih, tapi kisah kehidupan aku... alamak feeling la pulak ni. namun bagus utk aku rasai tika ini. mengenang segala kisah silam.

dlm dunia ini x ada sesiapa pun akan mengalami kesedihan. termasuklah diri aku. sedih yang PELABAGAI... bukan sengaja aku mencari kesedihan tapi SILAP LANGKAH & SILAP PERCATURAN. nak senang kena lalui kesusahan.. dah alami kesusahan di ambil kesempatan pula. bila dah berjaya, LUPA LA PULAK. akhirnya kesilapan diri MEMAKAN DIRI... mula la mencari kesalahan dan menyalahkan orang2. mmg benar ada salahnya orang.. tapi lebih banyak salah diri sendiri. sebabnya MUDAH PERCAYA... sebabnya MUDAH TERPEDAYA.. sebabnya MUDAH LUPA.. lepas tu kita sedih dan menyalahkan ALLAH. apa ini yer...

sedangkan sebenarnya ALLAH amat menyayangi aku. dengan pelabagai ujian, dugaan, siksaan, halangan dan mcm2 lagi lah.. semuanya itu adalah SATU PROSES. percaya atau tidak. SETIAP KESALAHAN dan DOSA yg kita lakukan pun sebenarnya SATU PELAJARAN.. bagi yg memahami aja lah. bukan aku mengiakan atau manghalalkan yg haram. tp sejarah banyak membuktikan.. tidak semua orang bermula dengan CARA YANG BAIK... perlu lalui ZAMAN HITAM..

utk itu... sampai satu tahap sebenarnya kita TIDAK PERLU BERSEDIH.. sbb itu sememangnya PERJALANAN HIDUP KITA yang telah di aturkan SEJAK AZALI lagi... apa yang perlu kita laku kan sebenarnya ada lah BERSYUKUR kerana masih lagi di beri PELUANG utk perbaiki kesilapan dan kekurangan pada diri sendiri.

LIHAT lah PANDAG lah sesuatu perkara dengan MATA HATI & MATA AKAL.. dari situ kita boleh menilai perkara yang sbenar2nya utk di tafsir secara JELAS. 

TAK PERLU BERSEDIH... kerana kita adalah orang yang DI PILIH utk lalui semua ini. cari lah apa yang KITA KEHENDAKI. kita ada HAK utk perolehi apa yang kita mahukan. 

kini aku tak perlu bersedih.. kerana apa yang ku lalui sekarang adalah amat2 baik dan cukup2 tenang. masalah tetap ada, namun itu hanyalah MASALAH. kita harus berusaha utk mencapai KEHENDAK DIRI. tidak perlu bergantung pada orang lain.. mohon pada ALLAH berikan pentunjuk. insyaALLAH... 

bukan bermakna kini aku dah SENANG.. cuma ada sedikit keyakinan dan semangat utk MENGHARUNGI hari2 depan.. x perlu kata MASA DEPAN.. sbb kita hidup utk ESOK.... 

kepada kawan2, teman2, sahabat2 dan sesapa jua... tak perlu bersedih dengan apa yang berlaku.. yakinlah dengan ALLAH.. ini semua DUNIA yang hanya PINJAMAN... sedangkan ada yang lebih ABADI.. dont be sad...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan